Financiële tegemoetkomingen

Scouts en scoutskampen zijn jammer genoeg niet gratis maar er zijn verschillende manieren om een eventuele tegemoetkoming te bekomen. Van ziekenfondsen tot ‘Scouting op maat’, u vindt ze hieronder allemaal terug.

Ziekenfondsen

Verschillende ziekenfondsen bieden een gedeeltelijke terugbetaling aan van zowel het lidgeld en/of het kampgeld. De grootte van dit bedrag en de voorwaarden die hieraan verbonden zijn, hangt af van de organisatie. Meer informatie vindt u op de volgende site. Wij hebben de belangrijkste hieronder alvast opgelijst. Als uw organisatie hier niet bij staat, neem dan zeker contact op met hen voor verdere vragen.

Voor de terugbetaling moet u de ontbrekende informatie op het formulier invullen van uw organisatie en die eerst terugbezorgen aan ons. Wij onderteken het formulier waarna u dit kunt bezorgen aan uw mutualiteit, zonder onze handtekening is het formulier dus niet geldig. Deze formulieren zijn hieronder te vinden. Pas op, het kamp formulier is alleen geldig voor afgelopen zomer. Voor verdere vragen, aarzel niet om uw mutualiteit of ons te contacteren.

CM

Tegemoetkoming kamp

Template

Solidaris

Alleen Solidaris Brabant voorziet geen tegemoetkomingen voor lid- of kampgeld. Solidaris Antwerpen, Limburg, Oost- en West-Vlaanderen voorzien allen tegemoetkomingen voor kampgeld.

Antwerpen

Limburg

Oost-Vlaanderen

West-Vlaanderen

VNZ

Tegemoetkoming kamp en lidgeld (deze zijn in dit geval hetzelfde en moeten dus 2 keer ingediend worden)

KAMPEN en LIDGELD: Template

NZV

Helan

LM (Liberale Mutualiteit)

Scouting op maat

Hoewel er zowel vanuit Scouts & Gidsen Vlaanderen als Scouts Herent alles aan gedaan wordt om Scouts zo goedkoop en laagdrempelig mogelijk te houden, weten we dat het voor sommige gezinnen nog een serieuze financiële inspanning is, zeker gezien de recente hoge inflatie.

Daarom is er ‘Scouting op maat’, een hulpmiddel voor gezinnen die het financieel minder breed hebben. Dat gaat van mensen in schuldbemiddeling of verbonden aan het OCMW, personen met recht op verhoogde tegemoetkoming, alleenstaande ouders etc. Meer info vind je op de site van Scouts & Gidsen Vlaanderen. Indien u gebruik wil maken van dit systeem moet u gewoon een van de groepsleiding aanspreken na de vergadering of via mail. Alles wordt discreet en met respect behandeld.

Lidgeld op maat

Wie het financieel moeilijk heeft, betaalt 10 euro lidgeld aan Scouts en Gidsen Vlaanderen. Na 1 maart wordt dit 5 euro.

Fonds op maat

Voor weekends, kampen en andere activiteiten komt Scouts en Gidsen Vlaanderen ook tussenbeide. Het idee is dat ouders of leden een derde betalen, Scouts en Gidsen Vlaanderen een derde en de scoutsgroep ook een derde.

OCMW

Ook het OCMW kan financieel tussenbeide komen, dit hangt echter van situatie tot situatie af. Neem zeker contact op met een maatschappelijk medewerker voor verdere vragen.